Het belang van SEO in 2023

In 2023 blijft on-page optimalisatie een van de gemakkelijkste manieren om je rankings op Google te verbeteren. Het kost niet alleen niet veel tijd om te doen, maar je zult ook snel resultaten zien. Kortom, het verwijst naar alle elementen die op de pagina’s van uw website verschijnen en die u kunt optimaliseren, zoals koppen, paginatitels en afbeeldingen. Aan de andere kant heeft off-page SEO (wat net zo belangrijk is) te maken met het creëren van relevantie voor zoekmachines door bijvoorbeeld meer backlinks te krijgen.

SEO betekent ervoor zorgen dat uw website zo is ontworpen dat zoekmachines deze gemakkelijk kunnen crawlen en indexeren. Content is nog steeds koning, maar als de zoekmachines uw pagina’s niet kunnen vinden, crawlen en indexeren, zijn al uw inspanningen tevergeefs.

U moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat:

  • Al uw pagina’s veilig zijn
  • Uw site is geoptimaliseerd voor mobiel
  • U hebt geen geplagieerde inhoud of vergelijkbare inhoud op verschillende pagina’s van uw eigen site
  • De pagina’s snel laden
  • Alle links werken
  • Algehele veiligheid

Google geeft de voorkeur aan websites die HTTPS (afkorting voor hypertext transfer protocol secure) hebben. Kortom, het helpt om ervoor te zorgen dat alle informatie die tussen de website en de gebruiker wordt verzonden, is beveiligd.
Als je om een of andere vreemde reden nog geen HTTPS hebt, maak er dan een prioriteit van om in 2023 een SSL-certificaat te krijgen om de identiteit van je website te verifiëren. Het moet namelijk niet alleen gaan om zoekmachines tevreden te stellen, maar ook om het veilig houden voor uw gebruikers. Dat Google je gaat belonen voor deze extra maatregel is alleen maar een mooi gebaar.

Snelheid

Niet alleen zullen pagina’s die sneller laden uw bouncepercentage verlagen, maar het algoritme van Google gebruikt het ook als een factor bij het rangschikken van websites. Hoewel veel van de andere elementen relatief eenvoudige doe-het-zelfprojecten zijn, heb je waarschijnlijk een SEO- of website-ontwerpbureau nodig om je te helpen met deze stap.
Als alternatief kunnen de PageSpeed-tools van Google nuttig zijn. Het analyseert de inhoud op uw pagina’s, geeft u inzicht in uw “Speed Index” -score en doet vervolgens aanbevelingen voor hoe u de laadtijden kunt verbeteren.

Gebruikerservaring (UX)

Het moet gemakkelijk zijn voor gebruikers en zoekmachines om hun weg te vinden op uw site. Uw pagina’s moeten niet alleen eenvoudig te navigeren zijn, maar het moet er ook professioneel en aantrekkelijk uitzien.

Mobiele optimalisatie

Hoewel al deze elementen belangrijk zijn, is het van cruciaal belang dat uw site is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Geen enkele bezoeker hoeft in te zoomen om content via een mobiel apparaat te kunnen lezen of moeite te hebben om op een knop te klikken. Zeker niet in 2023! Als u er nog steeds niet van overtuigd bent dat het zo’n groot probleem is, overweeg dan dit:
er wordt meer verkeer gegenereerd via mobiele apparaten dan via desktop. Ook gebruikt Google vooral de mobiele versie van een website voor ranking en indexering.

Hoewel het eigenlijke websiteontwerp en de lay-out op mobiel kunnen verschillen om de gebruikerservaring te optimaliseren, moet de content nog steeds hetzelfde zijn als de desktopsite. Dus als je dacht dat het net zo eenvoudig is als het verwijderen van sommige delen van tekst, is dat niet zo. Net zoals u waarschijnlijk de hulp van professionals nodig heeft om uw paginasnelheid te verbeteren, kan mobiele optimalisatie ook het beste worden toevertrouwd aan website-ontwerpbureaus die zich richten op technische SEO.
Als alternatief, net als bij het testen van uw paginasnelheid, is een goede plek om te beginnen het gebruik van de mobielvriendelijke testtool van Google. Het is heel eenvoudig te gebruiken. Het enige dat u hoeft te doen, is uw URL invoeren en in minder dan een minuut kan deze veelvoorkomende problemen markeren, zoals tekst die te klein is om te lezen, knoppen die te dichtbij zijn of inhoud die niet bij de schermgrootte past.

Plaats content van hoge kwaliteit

Backlinks (links die op een website van derden worden geplaatst en die teruglinken naar uw website) spelen een grote rol in het algoritme van Google. Een van uw belangrijkste doelen zou dus moeten zijn om bezoekers uw berichten op sociale media te laten delen. En u kunt alleen verwachten dat bezoekers dat doen als u regelmatig inhoud van hoge kwaliteit plaatst.
Backlinks laten niet alleen zien dat gebruikers uw inhoud nuttig vinden, maar het helpt ook om anderen te laten zien dat u op de hoogte bent van uw niche. En hoe meer mensen naar uw content linken, hoe meer het Google vertelt dat uw content geloofwaardig en deelbaar is.
U moet echter niet alleen content maken, achterover leunen en wachten tot anderen deze delen. In plaats daarvan moet u actief proberen het na te streven door contact op te nemen met andere gezaghebbende websites en merken en hen te vragen of ze geïnteresseerd zijn in het publiceren van een gastpost die u hebt geschreven. Op deze manier kunt u uw eigen backlinks toevoegen aan relevante inhoud op uw website. Bovendien, als u gezaghebbende websites laat teruglinken naar uw website, kan dit uw domeinautoriteit (DA) -score verhogen. Nogmaals, deze strategie werkt alleen als u content van hoge kwaliteit maakt. Dit betekent dat u moet oppassen dat u niet te spamachtig overkomt, iets wat een veel voorkomende valkuil is bij het schrijven van gastberichten.

Maak interne links

Hoewel we veel hebben geschreven over het belang van backlinks, moet je je ook richten op het maken van interne links. Een interne link is een hyperlink die linkt naar een andere pagina in hetzelfde domein. Kortom, ze helpen Google met het vinden en indexeren van uw webpagina’s.
Een van de voordelen van het gebruik van interne links is dat de ankertekst exact overeen kan komen met de inhoud. Ze zijn dus vrij eenvoudig te maken en u hoeft niet te vertrouwen op andere websites van derden. Idealiter plaatst u de interne links aan het begin van de webpagina. Dit kan ook helpen om je bouncepercentage te verbeteren.

E-A-T

Hoewel SEO een van de belangrijkste onderwerpen is wanneer Google-rankings worden besproken, is Google E-A-T een ander acroniem van drie letters dat u in het nieuwe jaar kan helpen. Kortom, het staat voor expertise, autoriteit en vertrouwen. Dit zijn drie elementen waar Google naar kijkt bij het uitwerken van het ranking potentieel van je website. Het is nog belangrijker als uw website zich richt op zogenaamde YMYL-onderwerpen (ook bekend als uw geld of uw leven). Deze omvatten meestal inhoud die medische, juridische, veiligheids- of financiële informatie biedt.
Expertise verwijst naar de geloofwaardigheid en ervaring van uw auteur(s). Wanneer bezoekers op uw website terechtkomen, vinden ze dan content die is geschreven door auteurs die betrouwbaar en ervaren zijn? Om uw expertise te tonen, kunt u bijvoorbeeld korte auteursbiografieën op uw website opnemen.
Gezaghebbendheid heeft in principe te maken met je online vertegenwoordiger en de erkenning die je krijgt. Dat is nog een reden waarom het belangrijk is om gezaghebbende bronnen terug te laten linken naar uw content. Betrouwbaarheid heeft veel te maken met de andere twee elementen. Als u heeft aangetoond dat u gekwalificeerd bent om over uw onderwerp te schrijven en andere bronnen zich tot u wenden voor de waarde die u biedt, beschouwt Google u als betrouwbaar.

Met deze tips zul je in staat zijn je website beter te laten presteren in zoekmachines. Heb je hier vragen over of kun je hulp gebruiken? Neem dan contact op met een SEO Specialist.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

ajax-loader